Vader Abraham

Started by montage, January 31, 2017, 03:57:44 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

montage

 [ You are not allowed to view this attachment ]

komplete songs in deze topic
01= in het kleine cafe aan de haven
02= Bedankt lieve Ouders




Petrus Antonius Laurentius (Pierre) Kartner (Elst, 11 april 1935), voornamelijk bekend als Vader Abraham, is een Nederlandse zanger, componist en producer van amusementsliedjes. Hij is ook de man achter het succes van talloze artiesten in het levensliedgenre.

Kartner is geboren op het station van Elst, als zoon van stationschef Wilhelmus Arnoldus Kartner (1896-1986). Hij stamt uit een familie van militairen en veldwachters die in de vroege 19e eeuw vanuit Maagdenburg via Roermond en Utrecht in het oosten van Noord-Brabant belandde. Generaties lang woonde de familie in Helenaveen, van waaruit de vader van Pierre naar Elst vertrok. De naam van de familie is zeer waarschijnlijk afgeleid van het Duitse Gärtner, tuinder.[1]
Toen hij acht was, won hij zijn eerste talentenjacht. Hij werkte in een chocoladefabriek als chocoladegieter in Hoboken (Antwerpen), een baan waarmee hij zo weinig verdiende, dat hij soms chocolade morste op zijn overall om er thuis hagelslag van te maken voor zijn zoontje.[2] Verder werkte hij als banketbakker en baatte hij een frietkraam uit.
In de jaren zestig deed Kartner ervaring op als artiest in het trio The Headlines, later The Lettersets genoemd. Na het uiteenvallen van die groep was Pierre een tijdje plugger voor platenmaatschappij Negram. Vervolgens werkte hij vanaf omstreeks 1967 voor die maatschappij als producer.
Onder namen als Pierre, Lord Wanhoop, The Headlines, The Lettersets, Het Rood-Wit-Blauw Trio, De Aardmannetjes, Los Vastos, Pierre en zijn Pietjes, Nol en Marie, De Uilen, Duo Venus & Penis en Duo X (samen met Annie de Reuver) produceerde hij talloze platen voor het Dureco- en Elf Provinciën-label waarop hij vaak zelf de zang verzorgde. Samen met Ad Nijkamp vormde Pierre Kartner het gelegenheidsduo De Dikke & De Dunne en namen zij de single Ik zal nooit meer dronken wezen op. Die samenwerking zou later de basis vormen voor het ontstaan van de figuur Vader Abraham en de zeven zonen.
Ook probeerde Kartner artiesten als Willemien, Joke en Ben en De Kermisklanten aan een doorbraak te helpen. Het leverde enkele bescheiden succesjes op, maar de grote klapper maakte hij pas in 1970 toen de door hem ontdekte Corry en de Rekels wekenlang in de hoogste regionen van de hitlijst stonden met zijn compositie Huilen is voor jou te laat.
Na het succes van Huilen is voor jou te laat lijkt elke plaat waarmee Pierre zich als producer, tekstschrijver of componist bemoeit onvermijdelijk tot succes te leiden. In de loop van de jaren zeventig was hij de man achter onder meer Ben Cramer (De clown) (De Clown is oorspronkelijk geschreven door Georges Chatelain Allez viens on danse en Kartner schreef de Nederlandse tekst voor Ben Cramer [3]), Jacques Herb (Manuela) en Wilma (Zou het erg zijn lieve opa). Ook ontdekte hij de zangeres Mieke. Kartner schreef ook de Nederlandse inzendingen voor het Eurovisiesongfestival van 1973, De oude muzikant, gezongen door Ben Cramer en voor het Eurovisiesongfestival 2010, Ik ben verliefd (Sha-la-lie) uitgevoerd door Sieneke.
"Vader Abraham"[bewerken]
Met de carnavalskraker Vader Abraham had zeven zonen werd intussen ook de figuur Vader Abraham geboren. Bij het eerste televisieoptreden bestond de in de haast bij elkaar geroepen groep van Zeven zonen nog uit vijf mannen en twee (verklede) vrouwen. Hierna werd de groep Vader Abraham en zijn goede zonen gedoopt en vanaf dat moment begeleidden Ad Nijkamp, Ben van Dongen, Bram Stukje en Hans Lauwen Pierre Kartner. Ze scoren een reeks van top 10-hits als Pootje Baaien, Jij en ik blijven bestaan, Vader Abraham had 7 zonen, Olleke Bolleke en Uche Uche Uche. De groep viel door financiële perikelen rond 1973 uiteen, waarna Ad Nijkamp als enige Goede zoon overbleef en het management rond Pierre Kartner op zich nam. Op dat moment stond ook De Vader Abraham Show onder andere in het Rotterdamse Ahoy. Daarin traden onder anderen Jacques Herb, De Kermisklanten, Ben Cramer, De Gebroeders Brouwer, Mieke en Het Vader Abraham Showorkest op.
Kartner had ook solo-hits als Vader Abraham met onder andere Het kleine café aan de haven en 't Smurfenlied. Beide liederen waren internationaal succesvol, wereldwijd verkocht hij van het Smurfenlied meer dan 25 miljoen platen en ruim 250 artiesten coverden zijn hit In 't kleine café aan de haven. Het kleine café aan de haven geldt tegenwoordig onder de titel The Red Rose Café internationaal als een evergreen. De Ierse folkband The Fureys bracht in 1987 samen met Davey Arthur dit vertaalde liedje op een EP uit.
Vanaf de late jaren tachtig werd Kartners succes minder vanzelfsprekend. Hoewel zijn successen uit de jaren zeventig hem tot een graag geziene gast in het Nederlandse schnabbelcircuit maken, lukte het hem niet meer om grote hits te scoren. Kartner wijt dit in de eerste plaats aan de onwil van gevestigde media om aandacht aan zijn werk te besteden.
Een andere hit was Wij zijn de Wuppies. Albert Heijn en Johan Vlemmix, die rond het WK van 2006 een Wuppie-actie en Wuppie-lied hadden, vochten samen daarover voor de rechter een geschil uit. Vlemmix moest zijn single terugtrekken.
Kartner berekende zelf dat ongeveer twee miljard mensen hem ondertussen moeten kennen.[4]
Op 5 februari 2016 won Vader Abraham de "Carnavalskneiter" van RadioNL met zijn single Wittewattetis Gewittetnie.
  •  

montage

#1
https://www.youtube.com/watch?v=U3k4HcvCOS4


Vader Abraham - Het kleine cafe aan de haven
De avondzon valt over straten en pleinen,
de gouden zon zakt in de stad.
En mensen die moe in hun huizen verdwijnen,
ze hebben de dag weer gehad.
De neonreclame die knipoogt langs ramen,
het motregent zachtjes op straat.
De stad lijkt gestorven, toch klinkt er muziek uit een deur die nog wijd open staat.

Refrein:
Daar in dat kleine cafe aan de haven,
daar zijn de mensen gelijk en tevree.
Daar in dat kleine cafe aan de haven,
daar telt je geld of wie je bent niet meer mee.

De toog is van koper toch ligt er geen loper,
de voetbalclub hangt aan de muur.
De trekkast die maakt meer lawaai dan de jukebox,
een pilsje dat is der niet duur.
Een mens is daar mens, rijk of arm, 't is daar warm,
geen monsieur of madam, maar W.C.
Maar 't glas is gespoeld in het helderste water,
ja, 't is daar een heel goed cafe

Refrein:
Daar in dat kleine cafe aan de haven,
daar zijn de mensen gelijk en tevree.
Daar in dat kleine cafe aan de haven,
daar telt je geld of wie je bent niet meer mee.

De wereldproblemen die zijn tussen twee glazen bier opgelost voor altijd.
Op de rand van een bierviltje staat daar je rekening, of je staat in het krijt.
Maar het enige wat je aan eten kunt krijgen dat is daar een hardgekookt ei.
De mensen die zijn daar gelukig gewoon, ja de mensen die zijn daar nog blij!

Refrein (2x):
Daar in het kleine cafe aan de haven,
daar zijn de mensen gelijk en tevree.
Daar in dat kleine cafe aan de haven,
daar telt je geld of wie je bent niet meer mee.


In 't kleine café aan de haven is een single van Pierre Kartner. Het is tevens zijn bekendste lied en wordt heden ten dage wel als evergreen gezien.

  •  

montage

#2
https://www.youtube.com/watch?v=LNBFm620cj4

Vader Abraham - Bedankt lieve ouders
waar mijn wiegje heefd gestaan
is niet ver hier vandaan
heeft geluk me omringd al die jaren
tussen bloesem en bomen
kon ik zorgeloos dromen
en geluk kon ik daar al gaan sparen
het was op een heel klein station
waar mijn leven toen begon
ik leerde daar van mijn ouders toen lopen
daar vertok toen mijn trein
ik moet er dankbaar voor zijn
nu ben ik groot maar een was ik klein

chorus
bedankt lieve ouders bedankt voor het leven
bedankt lieve ouders voor wat u mij hebt gegeven
ik begrijp nu pas goed wat u voor mij hebt gedaan
bedankt dat mijn wiegje in uw huis een mocht staan

u had om mij wel eens verdriet
maar dat weet een ander niet
toch bleef u van mij altijd houden
en ik kreeg van god een lieve vrouw
en een kind waar ik veel van hou
waar ik samen mijn leven mee bouwden
en ik denk weer terug aan dat station
waar mijn leven toen begon
waar de trein voor het eerst toen ging rijden
we kenden vreugde en pijn maar ik zal er
dankbaar voor zijn
nu ben ik groot maar eens was ik klein

chorus

bedankt lieve ouders
bedankt voor het leven
bedankt lieve ouders
voor wat u mij hebt gegeven
ik begrijp nu pas goed
wat u voor mij hebt gedaan
bedankt dat mijn wiegje
in uw huis eens mocht staan
bedankt lieve ouders
bedankt voor het leven
bedankt lieve ouders
voor wat u mij hebt gegeven
ik begrijp nu pas goed wat u voor mij hebt gedaan
bedant dat mijn wiegje in uw huis eens mocht staan


  •  

Organplayer

#3
https://www.youtube.com/watch?v=U3k4HcvCOS4

Een verzoek  voor een song upgrade goeie song
  •